miercuri, 24 octombrie 2012

LB. ROMANA VI - HUMANITAS - Cap. 1 Pleonasmul. Paronimele



Rezolvarea exercitiilor de la CAP. I: CARTEA SI TEXTUL; PARTEA 1: ARTA CUVANTULUI; LECTIA: PLEONASMUL. PARONIMELE din manualul de limba romana pentru clasa a VI-a intitulat LIMBA ROMANA - MANUAL PENTRU CLASA A VI-A, Editura HUMANITAS EDUCATIONAL, Autori Alexandru Crisan, Sofia Dobra, Florentina SamihaianEditia 2012


Lb. romana - cl.VI - Ed. Humanitas: Exersati 
Ex. 1/ pag. 27

"a rezumat pe scurt" este pleonasm. Forma corecta: "El a rezumat povestirea."

"l-am revazut din nou" este pleonasm. Forma corecta: "L-am revazut pe George."

"structura lexicala a cuvantului" este pleonasm. Forma corecta: "Am studiat structura lexicala."


"migrena la cap" este pleonasm. Forma corecta: "Ea are o migrena."

"averse de ploaie" este pleonasm. Forma corecta: "Azi, au cazut averse."

"au convietuit laolata" este pleonasm. Forma corecta: "Ei au convietuit multi ani."


"un procent de 10 la suta" este pleonasm. Forma corecta: "Productia a scazut cu 10 la suta."

"o scurta alocutiune" este pleonasm. Forma corecta: "Parlamentul a rostit o alocutiune."

"biografia vietii" este pleonasm. Forma corecta: "El a citit biografia unui scriitor."

"autoportretul propriu" este pleonasm. Forma corecta: "Am admirat autoportretul pictorului."



Lb. romana - cl.VI - Ed. Humanitas: Exersati 
Ex. 2/ pag. 27

aliniat: a fi asezat in linie
Copiii au stat alianiati si au asteptat masina.
alineat: paragraf
Am inceput un nou alineat pe pagina aceasta.

anuar: publicatie periodica anuala care prezinta activitatea unei institutii
In anuarul intreprinderii nu apare mentionat acest lucru.
anual: an de an, in fiecare an
Noi ne intalnim anual la acesta conferinta.

atlas: colectie de harti, imagini, etc.
Am gasit foarte repede Romania in atlasul geografic.
atlaz: tesatura lucioasa pe o singura fata, mai groasa decat satinul
Fata aceasta de masaa este din atlaz. 

eminent: care se distinge prin calitati
Tudor este un elev eminent.
iminent: care este gata sa se produca; inevitabil
Acest lucru reprezinta un ericol iminent.

a evalua: a determina, a stabili pretul, valoarea, cantitatea; a calcula, a pretui
Profesorul a evaluat lucrarea si apoi i-a acordat elevului nota potrivita.
a evolua: a trece printr-o serie de transformari, prin diferite faze progresive, spre o treapta superioara
Fiind un om ambitios, fratele meu a evoluat foarte bine in cariera lui.

instrumental: facut, executat cu ajutorul instrumentelor
Am realizat proiectul instrumental.
instrumentar: totalitatea instrumentelor necesare intr-o anumita activitate
Tot instrumentarul ne-a fost de mare folos.

a investi: a plasa, a aloca, a cheltui un capital
Am investit toti banii in apartament.
a învesti: a acorda cuiva in mod oficial un drept, o atributie
Bogdan a fost învestit in noua functie.

literar: care apartine litaraturii
Acest gen literar imi place foarte mult.
literal: textual, exact, care se face sau se reproduce cuvant cu cuvant
Ea a copiat literal toata povestea din cartea aceea.

oral: verbal
La examenul oral am luat nota 9.
orar: program pe ore
Maine voi avea un orar incarcat.

original: propriu, necopiat, personal
Acesta este scrisul meu original.
originar: care este de loc din...; de origine din...
Tata este originar din Craiova.

petrolier: care tine de petrol, care provine din petrol
In tara noastra sunt multe produse petroliere.
petrolifer: care contine petrol
In zona petrolifera sunt multe sonde si masini speciale.

solidar: legat de cineva sau de ceva printr-o responsabilitate sau printr-un interes comun
Ar trebui sa fim solidari si sa ajutam la realizarea acestui proiect.
solitar: care este singur, izolat, singuratic
Din pacate el este foarte solitar, sta retras in lumea lui si nu comunica cu nimeni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu