marți, 13 noiembrie 2012

LB. ROMANA V - ART GRUP EDITORIAL - UNIT. 1 NOTIUNI ELEMENTARE DE SINTAXA


                       

Rezolvarea exercitiilor de la UNITATEA 1, LECTIA NOTIUNI ELEMENTARE DE SINTAXA din auxiliarul de limba romana pentru clasa a V-a intitulat LIMBA SI LITERATURA ROMANA - PENTRU CLASA A V-A , METODA STIU-DESCOPAR-APLIC,  Editura ART GRUP EDITORIAL, Autori Florentina Samihaian, Sofia Dobra si Nicoleta KutteschEditia 2012


Limba romana - cl.V - Ed. Art Grup Editorial: 

Unitatea 1: Ce este comunicarea?


Notiuni elementare de sintaxa

STIU

Ex.1/ Pag. 27


a. Copilul citeste. - prop. simpla

    Copilul citeste mult in vacanta. - prop. dezvoltata

b. Biblioteca cuprinde. - prop. simpla
    Biblioteca mea cuprinde multe carti cu povesti. - prop. dezvoltata




Ex.2/ Pag. 27

a. Ieri a inceput scoala.
b. Toamna ploiasa a venit. 

Nu se schimba sensul comunicarii, doar accentul pus pe anumite cuvinte.

Ex.3/ Pag. 27

a. am mers
b. va desena
c. uda
d. am gasit

Ex.4/ Pag. 27

parti principale de prop.
a aparut, soarele, ei, citesc, Mihai , are, Anca, a primit, voi invata, am

parti secundare de prop.
o voce, frumoasa, felicitari, lucruri, noi, la scoala, mere
Prop. dezvoltate sunt
A aparut soarele.
Mihai are o voce frumoasa.
Anca a primit felicitari.
Voi invata lucruri noi la scoala.
Am mere.

Ex.5/ Pag. 28

Nu plecati acasa chiar acum pentru ca nu a venit autobuzul!
Nu pot intra pe messenger diseara pentru ca mi s-a stricat calculatorul.

DESCOPAR

PARTI DE VORBIRE SI PARTI DE PROPOZITIE

Ex.1/ Pag. 28

ei = pronume
citesc = verb
doua = numeral
basme = substantiv
minunate = adjectiv

Ex.2/ Pag. 29

Ei citesc doua basme minunate.
Ei, citesc = parti principale de prop.
doua, basme, minunate = parti secundare de prop.


Ex.3/ Pag. 29

Basmul acesta este foarte frumos. - subiect

Ex.4/ Pag. 29

a. cititor
   - partea de vorbire care predomina este verbul

b. inteligenta (al 3-lea cuvant)
   - partea de vorbire care predomina este adjectivul

c. doi
   - partea de vorbire care predomina este pronumele

d. patruped
   - partea de vorbire care predomina este numeralul

e. copilaresc
   - partea de vorbire care predomina este substantivul

Ex.5/ Pag. 29

- substantivul - gen, numar, persoana
pronumele - gen, numar, persoana
verbul - numar, persoana, timp
adjectivul - gen, numar, persoana
numeralul - numar

Ex.6/ Pag. 29

noi - adjectiv
noi - pronume
minte - substantiv
minte - verb


Ex.7/ Pag. 29

furnica - substantiv
furnica - verb
urzica - substantiv
urzica - verb

Ex.8/ Pag. 30

soldat - el
dansatoare - ea

PARTI DE PROPOZITIE

Ex.1/ Pag. 30

Subst. baiat indeplineste functii diferite.

Ex.2/ Pag. 30

b. vecinilor
d. o bicicleta

Ex.3/ Pag. 30

manualul

PROP. ENUNTIATIVA SI PROP. INTEROGATIVA

Ex.1/ Pag. 30

a. prop. enuntiativa - semn de punctuatie .
b. prop. interogativa - semn de punctuatie ?
c. prop. enuntiativa  - semn de punctuatie .
d. prop. interogativa  - semn de punctuatie ?
e. prop. interogativa  - semn de punctuatie ?

Ex.2/ Pag. 31

Cand a sunat pentru recreatie? Trebuia sa iesim in curtea scolii.
Vei veni la mine diseara? Este o petrecere pentru ziua mea.

PUNCTUATIA PROPOZITIEI

Ex.1/ Pag. 31

ghilimelele - arata ca este un fragment, un citat
semnul intrebarii - arata ca este o prop. interogativa
semnul exclamarii - arata ca este o prop. exclamativa
punctul - arata ca este o prop. enuntiativa
virgula - arata o pauza dintre doua parti de propozitie
punctele de suspensie - arata o ezitare, o intrerupere in vorbire sau o prop. neterminata


Ex.2/ Pag. 31


"Il invidiam sincer, uite ce i-a trecut prin cap. Nu intelegeam de ce se arata Perrault atat de drastic cu Scufita Rosie. In definitiv, cu ce gresea fetita? Eu facusem cu mult mai multe prostii si nu ma mancase niciun lup. Statuse de vorba cu lupul. Ei, si ce era rau in asta?"

FRAZA

Ex.1/ Pag. 32

a. am deschis, am vazut; 2 prop.
b. am calatorit, am ascultat, am jucat, am inotat, am citit; 5 prop.

Ex.2/ Pag. 32

a. gasesti
b. nu crede
c. latra
d. ai

APLIC

Ex.1/ Pag. 32

Propozitia negativa este: Capriciile ei nu ma enervau.
Aceasta propozitie este o prop. dezvoltata.

Ex.2/ Pag. 33

Propozitiile sunt enuntiative.

Ex.3/ Pag. 33

capriciile = determina pronumele "ei" si are func. sintactica de Subiect
felul= determina pronumele "in care" si are func. sintactica de Subiect
pacaleste= determina pronumele "pe toti" si are func. sintactica de Predicat
Cenusaresei= determina substantivul "ambitia" si are func. sintactica de Atribut

Ex.4/ Pag. 33

flori, impodobite, nu se suparau, ierburi

Ex.5/ Pag. 33

- Da, imi plac florile foarte mult.
- Care sunt florile tale preferate?
- Trandafirii. Sunt deosebiti, nu-i asa?
- Asa este. Mama are multi trandafiri in gradina.
- Sunt intr-adevar niste flori deosebite.

Ex.6/ Pag. 33

Eu si prietenul meu consideram ca trandafirii sunt flori deosebite.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu